Op fotoreis de bergen in- Vicos en Huaraz - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Marije G - WaarBenJij.nu Op fotoreis de bergen in- Vicos en Huaraz - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Marije G - WaarBenJij.nu

Op fotoreis de bergen in- Vicos en Huaraz

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

11 Januari 2009 | Peru, Huanchaco

Hallo allemaal,

Vanochtend ben ik weer teruggekomen in mijn ,basisplek, Huanchaco.Gisteren eindigde de Fairmail reis in de bergstad Huaraz, waar de kinderen foto`s hebben gemaakt van de markt. Daarna de nachtbus. Ik slaap nog 2 dagen in een hostel, voordat ik a.s. dinsdag naar de familie Urcia vertrek, waar ik tot half feb zal wonen. dit hostel/restaurant Otra Cosa is ooit door Peter en Janneke, die nu Fairmail runnen, opgezet. Nu runt een andere nederlander, Berry, deze tent met zijn Peruaanse vrouw. Ze verwennen me erg want ik zit nu in hun woonkamer te internetten ipv in een internetcafe met heel langzame verbinding! En ze hebben een wasje voor me gedaan terwijl ik op reis was.
Want afgelopen 6 dagen was ik met Peter en Janneke en de 4 meest ervaren Fairmail kids: Cinthia, Rosita, David en Luis, op fotografiereis naar de Andes bij Huaraz in de buurt.
Hier aan de kust is het megadrog, echt woestijngebied en regent het eigenlijk nooit (behalve uiteraard net vandaag!). De reis van 6 uur naar de eerste stop was dan ook erg indrukwekkend, in een hobbelbus over een zandpad van woenstijnlandschap omhoog naar ca 2500 meter en groene bergen met op de achtergrond besneeuwde toppen.....me gusta mucho!
Na een nacht in een hostel, kwamen we de volgende dag aan in Vicos. Hier hebben we vervolgens 4 nachten geslapen bij een locale Quechua familie ergens afgelegen op een heuvel bij een bergriviertje in de buurt. Voor de kenners onder jullie, dat zijn de bewoners van het Andes gebergte in die heel kleurrijke kleding. Ze leven bewust heel puur en simpel. De familie waar ik sliep met Janneke, Rosita en Cinthia bestond uit ouders Pablo en July en de meeste achattige kinderen Bruno, Maielli en Daisy. Westerse namen voor zo'n authentieke familie! We sliepen in een apart huisje met weliswaar wel echte bedden maar geen electriciteit, verwarming of warm water. Overdag tot ca 15 uur was dat niet erg, want dan was het , ook op 3000 meter heel warm. Daarna begon het elke dag te regenen en daarna werd het ook erg koud, dus we sliepen in onze fleecetruien, sokken etc onder 3 lagen dekens!. Senora July maakte elke dag eten voor ons, typisch voor uit de streek in een heel primitief keukentje. Eten was verder wel heerlijk. Alles komt uit de tuin, alleen voor rijst, suiker, zout en peper gaan ze naar de markt.
Thee was bijvoorbeeld heet water met wat verse kruiden erin. Versgebakken brood, honing, en veel aardappelen. We hebben veel, heel veel, gewandeld. Op donderdag zelfs een tocht van 6 uur gemiddeld op 3300 meter hoogte. Erg mooi, maar erg vermoeiend! En we zijn een dagje het 'dorpje' ingeweest en een ochtend naar thermale baden, yeah, warm water!!!
Maar we waren daar voornamelijk om de kinderen te inspireren voor nieuwe ansichtkaarten. Andere omgeving=andere kaarten. Er is vooral behoefte aan geboortekaarten en felicitatiekaarten en ik moest ze ook een beetje helpen om leuke fotomomenten te zien maar ook te creeren. Achteraf hebben we de foto`s ook besproken, eerst Janneke, Peter en ik met zn 3-en en daarna met de kinderen erbij. Wat zijn goede foto`s en waarom (compositie, uit goede hoek genomen, veel contrasten in kleur, etc) en met welke foto`s ze wel op de goede weg zitten maar waar nog wat meer aan verbeterd kan worden. Ik heb in mijn beste spaans ook nog een soort van klasje gegeven over de verschillende mogelijkheden van de draaikop en witbalans. Dit zal ik nog meer moeten doen hier in Huanchaco, er zijn 3 lessen per week en ik moet daar veel aan bijdragen..Vandaar dat ik vanmiddag maar weer een spaanse les heb geboekt! Ik zet zo nog even wat foto's erop, ik heb ze in de camera kleiner gemaakt, dus hopelijk gaat het snel. De camera (SX1 IS) bevalt prima maar vreet batterijen. Ik kon ze om de dag verwisselen. Ben er dan natuurlijk ook wel veel mee bezig. Dus heb ik gister maar even een oplader en oplaadbare batterijen gekocht want al die Duracel werd zefs voor hier wat duur!
Nou tot schrijfs maar weer en veel liefs!
Marije

  • 11 Januari 2009 - 19:01

    Mira:

    Heee Rijtje, wat klinkt het toch allemaal heerlijk!!! Zal zo even je foto's bekijken! Maar wij hebben hier ijs (nog steeds) dus vandaag het ijs weer op geweest, hoewel het natuurlijk niet haalt bij een 6-urige tocht op 3300 m hoogte, was het toch wel heel leuk>

    Een kus van ons allemaal!
    Liefs Mira

  • 11 Januari 2009 - 20:39

    Marco:


    Hola guapa! Klinkt erg goed allemaal, het echte Peru zonder luxe, heerlijk.

    En natuurlijk nog de allerbeste wensen! (mag dat nog?) Anyway, veel beter dan hoe jij het nieuwe jaar begonnen ben kan bijna niet, ik ben jaloers.

    Hier vriest het maar door, inmiddels staat alles in het teken van toertochten (wat natuurlijk weer ontaardt in oer-hollands massa tourisme en file-rijden ;)

    Heel veel plezier nog!
    Marco

  • 12 Januari 2009 - 07:17

    Koekkie:

    Hai Marietje, wat gaaf allemaal, kan me voorstellen dat je met volle teugen geniet. Hier alles z'n gangetjes, veel geschaatst en nu weer met gezonde tegenzin aan de bak! Heel veel plezier aldaar, geniet er maar lekker van!

    Veel liefs vanuit het Zaanse!

  • 12 Januari 2009 - 08:01

    Mingrid:

    He Marije, Wat leuk allemaal. Een beetje jaloers zijn we natuurlijk wel!
    Ik heb afgelopen zaterdag ook m'n camera weer volop gebruikt hoor, we zijn namelijk naar het EK schaatsen in Heerenveen geweest. Ook erg leuk om een keer mee te maken. Veel plezier nog, ik kijk uit naar je volgende verhalen!

  • 12 Januari 2009 - 08:08

    Nicole:

    Hey Marije,

    Wat klinkt dit allemaal ontzettend gaaf zeg en wat een geweldige ervaring moet het zijn!
    Geniet vooral met volle teugen en ik kijk nu alweer uit naar je volgende berichtje!

    Groetjes vanuit Rotjeknor


  • 12 Januari 2009 - 08:10

    Arno:

    He lekkerding,
    Wat gaaf man. Daar zo warm en hier hebben we al -18 gehad. Leuke fotos!

    Geniet er van, ga ik weer wat mail deleten.

    Kus
    Arno

  • 12 Januari 2009 - 08:54

    Aletta:

    Hi Marij,

    Wat een geweldige omgeving en wat een gastvrijheid maak je daar mee.

    Wij hebben van het weekend geschaatst. Eerst bij Akersloot ergens het ijs op en een rondje gemaakt. Daarna op de ijsbaan in Heiloo. De glühwein mocht hierbij niet ontbreken :-)
    Gisteren weer in de boeken.

    Have fun!

    XLet

  • 12 Januari 2009 - 10:55

    Veerle:

    Wat een geweldige ervaring is dit hé? Een gewone rondreis brengt je echt niet naar deze plekken en zo dicht bij de lokale bevolking!! Geweldig! Succes met de komende weken les geven en Spaanse les! Ik had al een bedankje van David gekregen voor het denken aan een CD coor hem, hahaha! Veel plezier in Huanchaco!! Vergeet niet ceviche te eten en pisco souer te drinken!! Liefs, Veerle

  • 12 Januari 2009 - 10:58

    Esther:

    Oh wat klinkt het gaaf en wat ziet het er mooi uit allemaal!! Blijf maar lekker genieten en veel foto's maken!

    XEs

  • 12 Januari 2009 - 11:43

    Anja:

    Ha Marije, wat gaaf allemaal, een echte fotopro in Peru (mogen er merknamen genoemd worden hiero? ;)
    "Met Marije you can!"
    Vera slaapt nu heerlijk rustig na een ochtend van krampjes. Dat Peruaanse eten is mss wel wat voor haar?! :)) Die mooie gekleurde chico-lama mutsen en sjaals zijn fantastisch maar die kou hier mag van ons wel voorbij zijn.
    veel liefs en succes!

  • 12 Januari 2009 - 13:33

    Hans,:

    He Marije,

    Wat goed om weer een veslag van je te kunnen lezen en ook de foto's zijn geweldig om te zien. Heel kleurrijk allemaal. Wat goed van je dat jij inmiddels de "Eduard de Kam" van Peru aan het worden bent. Ik zal Jan vd Schans op de hoogte brengen dat er een dependence van het NIDF is opgericht door je.
    Keep up the good work en geniet van al je mooie momenten. Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groeten, Hans

  • 13 Januari 2009 - 17:37

    Suus:

    He marijtje!!
    Ook wij waren op zo'n 3400 mtr hoogte maar bij ons was het -15 graden..hahaha (Wintersport). nog bedankt voor je sms-je op mijn verjaardag. Klinkt echt gaaf zeg allemaal en die foto's van die familie, zo herkenbaar (titicacameer). Ik blijf je volgen hoor. Geniet ervan dikke kus Suus

  • 13 Januari 2009 - 17:44

    John:

    Hoi Marije,

    Leuke verhalen om te lezen. Het is wel een avontuur, geweldig.

    John

  • 13 Januari 2009 - 18:56

    Yvonne:

    Hee Marije!!
    Leuk van je te horen en mooie foto´s zeg!
    Het ziet er erg mooi en groen uit, ik moet ook maar eens een keertje die kant uit!
    Hier alles goed, afgelopen weekend konden we hier schaatsen en heb ik maar weer eens de noren aangetrokken (wel erg lang geleden was dat). Lekker contrast die temperatuursverschillen! Geniet ervan daar en ben benieuwd naar je volgende verhalen. Hier is het weer gedaan met de pret en regent het lekker...ahum!
    Liefs, Yvo

  • 15 Januari 2009 - 11:03

    Wouter:

    Hola Marije,

    Mooie avonturen zeg. Veel plezier daar nog komende tijd en geniet er van!

    groet!

    Wouter

  • 16 Januari 2009 - 12:25

    Erik:

    WOW!

  • 17 Januari 2009 - 11:28

    Yvonne:

    Hee Jarige Job!!

    Ik gok dat je hier meer op te vinden zult zijn dan op je Hyves... VAN HARTE GEFELICITEERD! Maak er een super verjaardag van en we proosten op je!
    Liefs, Yvo


  • 17 Januari 2009 - 12:46

    Mingrid:

    HAPPY BIRTHDAY TO YOU, HAPPY BIRTHDAY TO YOU!
    Wees blij dat je niet kun horen hoe dit klinkt!
    Maak er een leuke dag van! En natuurlijk nog vele jaren!
    groetjes uit druilerig Limbabwe, Ming

  • 17 Januari 2009 - 16:04

    Petra :

    Lieve Marije,

    Vanuit een niet meer zo heel koud Amsterdam:
    HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!

    Dikke kus van ons,
    Petra, Kees, Lara en Casper (die nu op echter schaatsen kan rijden!)

  • 17 Januari 2009 - 17:06

    Alex. & John:

    Hé Marije,

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Maak er een mooi dag van!

    Dikke knuffel en kus,

    Alex.& John
    P.s. Ik moest ook nog groetje en felicitaties van mijn neef doorgeven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

marijeontour 2014: Panama en Costa Rica

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 30888

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 04 Oktober 2014

Panama en Colombia 2014

03 November 2011 - 12 Maart 2012

Wederom: Zuid-Amerika!

01 Januari 2009 - 27 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: