Laatste bericht vanuit Centraal Amerika! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Marije G - WaarBenJij.nu Laatste bericht vanuit Centraal Amerika! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Marije G - WaarBenJij.nu

Laatste bericht vanuit Centraal Amerika!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

19 Maart 2009 | Panama, Boquete

Hallo allemaal,

Hierbij dan mijn laatste bericht van dit geweldige avontuur van 3 maanden! Want helaas zit ik over precies een week in het vliegtuig terug naar Amsterdam. Ik moet er nog niet aan denken. Ik ben een echte 'latina' geworden, het leventje hier bevalt me prima. Ik ben zelfs gewend geraakt aan de hitte. Terwijl de anderen uit de groep het ontzettend warm hebben en zweten, vind ik het een aangename temperatuur en krijg ik het koud als het onder de 25 graden is. Dat wordt dus wennen in Amsterdam! Maar gelukkig ook de afgelopen week volop zon en hitte. Ik hoop dat er nog wat van mijn gebruinde huid over is tegen de tijd dat ik jullie weer zie!
Het vorige bericht kwam uit Puerto Viejo, Costa Rica. Daar heb ik nog een surflesje gehad maar dat viel vies tegen, de golfen waren te ruig. Heb het surfboard paar keer tegen me aan gekregen, niet fijn! ´s Avonds de pijn ervan afgedanst op een reggae-feestje. Vervolgens begonnen we aan de reis naar Panama. Zo grappig hoe de grensovergangen zijn hier in centraal amerika. Een en al chaos en zonder de gids is het soms gewoon moeilijk om het kantoortje te vinden waar je de nodige stempels moet halen. Naar Panama was de grensovergang een smalle, gammele brug waarover zowel wij als voetgangers gingen met al onze tassen, als de grote zware vrachtwagens.
In Panama met de taxi naar de kust en vervolgens in een soort van speedboot van hout naar de eilandjes van Bocas del Toro. En wow, wat is het daar mooi! Heel erg groen, heel veel palmbomen, ontzettend helder, turquoise zeewater vol gekleurde vissen, koraal en..dolfijnen. En...de mooiste stranden. Het had er blijkbaar net een hele week geregend, maar wij hebben er 3 dagen lang heerlijk weer gehad en alleen maar op het strand, in een boot, in het water doorgebracht. En dan ´s avonds lekker seafood eten met een cocktailtje en salsa-reggae en discomuziek. It is a hard life!!
Eergisteren zijn we via een gigantische kronkelweg door de bergen in een overvolle en oncomfortabele bus aangekomen in Boquete. Een mooi bergstadje omgeven door groene bergtoppen en een vulkaan. Gisteren ben ik met de 3 meiden gaan paardrijden. Erg leuk, maar vandaag ontzettende rugpijn hiervan! Gisternamiddag zijn we naar hot springs gegaan, maar dan niet van die luxe hot springs, maar de echte natuurlijke, midden in de natuur. Dus je zat wel in heerlijk warm water, maar dus ook in de zand en modder..;-).
Vandaag zijn we naar een Wildlife Rescue Center gelopen, waar ze de mooiste vogels, jaguars en aapjes weer een beetje oplappen en dan terugzetten in de natuur.
Morgen gaan we nog voor 2 dagen naar het strand aan de Pacific en dan zondag naar Panama City. Helaas verlaat ik daar op maandagochtend dit geweldige werelddeel Zuid- en Midden-Amerika en vertrek ik naar Atlanta, waar ik nog 3 dagen zal doorbrengen met een vriendin die ik ken van de Ecuador reis van vorig jaar.
De afgelopen 3 maanden waren echt helemaal super en vallen zeker onder de beste maanden uit mn leven tot nu toe! Ik heb zoveel leuke dingen meegemaakt, geweldige mensen ontmoet, mooie natuur gezien, goed spaans leren praten....Het Peru gedeelte blijft mijn favoriete deel, wat zou ik daar graag nog naar terug willen, wat een geweldig land. En ik mis de kinderen van Fairmail!

Maar goed, eerst nog maar even genieten van de laatste dagen hier en daarna hopelijk van de lente in Amsterdam!

Tot snel allemaal!
besitos, Marije


  • 20 Maart 2009 - 00:00

    Alex:

    Lieve Marije,
    jammer voor jou maar ook wel fijn voor ons: over een week ben je weer bij ons...
    Hoop dat je een goede reis terug hebt!
    Dikke knuffel,
    Alex
    XXX

  • 20 Maart 2009 - 07:29

    Barbara:

    Hoi Marije,
    Het is echt snel gegaan he! Het is echt leuk om te lezen hoe je het daar zo super hebt. Goede keuze dus geweest! Maar hier in Nederland ga je vast ook weer leuke dingen meemaken. Geniet nog even en goede terugreis.
    X Barbara

  • 20 Maart 2009 - 08:00

    Jody:

    Lieve Marij, wat fijn voor ons dat je weer terug komt :-) Maar zo te horen heb je de reis van je leven gemaakt, dus ik kan me voorstellen dat het weer even wennen zal zijn... Geniet van je laatste dagen en tot heel snel! Veel liefs, Jo

  • 20 Maart 2009 - 09:37

    Suusdoes:

    He marijtje....

    Ik had je al gemist!! Het is hier nu ook heerlijk weer, maar wel koud voor jou doen, 11 graden...;-)
    Nou de laatste loodjes dus, wat is het snel gegaan... Toch nog even veel plezier ook in Atlanta en ik hoop tot gauw..

    XXX Suus

  • 20 Maart 2009 - 09:54

    Veerle:

    Wat fijn om te lezen dat je zo'n super tijd hebt gehad!! Voorla Peru, haha! Ja, ik mis die kids ook! Daarom ben ik nu voor Fairmail aan de slag, om toch nog iets voor ze te kunnen doen! Voor straks welkom thuis en ik zie je vast snel op een fairmail-dag! Liefs, Veerle

  • 20 Maart 2009 - 09:58

    Karen:

    Hey zus,
    Zo wat een naar leventje heb jij, haha! Geweldig om te horen hoe je aan het genieten bent. De tijd is echt super snel gegaan!
    Erik was gister op tv natuurlijk, zowel Harm als pa en ma zeiden dat hij het goed deed! Maar ja, met ik hier in Londen, Erik in de Alpen en jij in Midden Amerika konden wij daar niet eens van meegenieten!

    Ik heb nu mijn laatste weekendje hier, kom waarschijnlijk op de zaterdag in Amsterdam, een dagje na jou! Gezellig hoor, hebben pa en ma eindelijk weer eens al hun kinderen in een land, een stad zelfs!

    Geniet er nog even van, en tot volgende week in Amsterdam :-)

    Kus
    Je zus

  • 20 Maart 2009 - 10:24

    Joan:

    Ik heb genoten van je reisverslag.
    Het zal niet meevallen om weer te beginnen.
    Ik ken het gevoel.
    Nog veel plezier de laatste week. Geniet er nog van!

    Groetjes,
    Joan

  • 20 Maart 2009 - 10:30

    Linda:

    Hey Marije,
    De Groenenboompjes zijn volop 'In the Picture'. Zo ook je broer! Gisterenavond direct verkozen tot de leider op Ned 1 in Geboren leiders van de NCRV. Leuk om te zien omdat wij het er in Hoofddorp nog over gehad hebben. Geniet nog van je allerlaatste dagen daar en een hele goede terugreis!

  • 20 Maart 2009 - 16:00

    Arno:

    Geniet er nog even van, straks kom je weer in de dagelijkse gang van zaken...

    PS. de zon schijnt en het is bijna 10 graden

  • 20 Maart 2009 - 16:06

    Helen:

    Jeetje..het is alweer bijna voorbij.
    Nog veel plezier je laatste dagen en natuurlijk een hele goede vlucht terug!!
    En dan weer met iedereen snel afspreken en over alles bijpraten( het eerste jaar heb je het nog wel druk)
    Liefs van Helen

  • 22 Maart 2009 - 16:37

    Mingrid:

    Hey Marije! Geniet van je laatste weekje avontuur! Tot gauw!

  • 23 Maart 2009 - 10:51

    Let:

    Hi Latina,

    Zo net terug van de wintersport en heerlijk om je enthousiaste verhalen weer te lezen.
    Nog één weekje inderdaad. Wat is het snel gegaan. Even afkicken in Atlanta en volgend week al weer hier.

    Tot snel en dikke kus

  • 23 Maart 2009 - 14:38

    Nicole:

    Hey Marije,

    Wat is de tijd snel gegaan! 3 maanden vakantie klinkt heerlijk lang maar in de praktijk is de tijd omgevlogen, time flies when you're having fun!
    Nog een goeie week en we zitten weer tegenover elkaar. Ik vind het gezellig maar kan me goed voorstellen dat jij dat helemaaaaal nog niet ziet zitten ;-)) En voor het lenteweer hoef je niet terug te komen want het stortregent hier in Hfddorp...
    Geniet nog even van je laatste vakantiedagen en een goeie reis terug naar Holanda!

  • 23 Maart 2009 - 20:32

    Hans:

    Ola Marije,

    Het mooie van al je ervaringen van de laatste 3 maanden is dat niemand het meer van je af kan pakken! Geweldig wat jij allemaal hebt beleefd en geleefd. Goed om te lezen dat je er steeds bewust van bent dat jij iets unieks aan het doen bent dat maar voor weinigen is weggelegd. Nog een weekje genieten en dan op weg naar de jetlag. Gelukkig staan de krokussen al blij te wachten op je in de velden want de zon schijnt steeds meer de laatste dagen.

    Groetjes en tot in Hoofddorp, Hans

  • 25 Maart 2009 - 13:03

    Judith:

    He Marije,

    Ik ben echt heel laat met het lezen van je verhalen (waarschijnlijk bang dat ik er te jaloers van zou worden), maar toch nog ff succes met de oversteek naar het koude (maar de zon komt er ook weer aan) Amsterdam en we zijn bij Canon absoluut benieuwd naar je verhalen.

    Groetjes,
    Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

marijeontour 2014: Panama en Costa Rica

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 30868

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 04 Oktober 2014

Panama en Colombia 2014

03 November 2011 - 12 Maart 2012

Wederom: Zuid-Amerika!

01 Januari 2009 - 27 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: